یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
وزیر ارشاد

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان»، گفت: شهید رئیسی دیپلماسی را از حالت شعاری و وابسته به چند کشور خارج کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم گرامیداشت «روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان» که به مناسبت چهلمین روز شهادت شهدای خدمت و سالروز تاسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: همکاران ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مجاهدان فرهنگی کشور هستند.

وی با اشاره به سیر تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عنایت ویژه رهبری معظم، حکیم و فرزانه اسلامی در امر دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شاید جزو نادرترین مجموعه‌های داخل دولت است که اساسنامه تاسیس آن به تنفیذ رهبر انقلاب ساری و جاری است. این سازمان برای رهبر انقلاب اهمیت ویژه‌ای دارد.

اسماعیلی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مجموعه‌ای است که برای یک ماموریت مهم و بی بدیل در حوزه دیپلماسی فرهنگی تاسیس شده است و سابقه کار نزدیک به ۳۰ سال دارد. اینکه آیا همه اهداف در تاسیس سازمان محقق شده و دولت‌ها اهتمام لازم را به این مساله نشان داده اند یا خیر بحثی جداست که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال به دلیل نگاه خاصی که دولت شهید رئیسی به این حوزه داشتند بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۳ به بالای دو هزار میلیارد رسیده است. در دولت مصمم بودیم که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدایت آقای ایمانی پور یک جهش بزرگ داشته باشد. در این دوره کوتاه نمایندگی‌های فرهنگی جدید و نیروی انسانی و مجموعه‌های قوی ارتقاء یافت.

وی با اشاره به آخرین سفر دکتر رئیسی به کشور پاکستان، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در این کشور نمایندگی‌های فرهنگی زیادی دارد. وقتی همکاران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در لاهور، کراچی و اسلام آباد گزارشی از فعالیت‌های خود را ارائه می‌دادند، آقای رئیسی از توانایی بالای فرهنگی موجود ابراز شعف و خوشحالی نمودند که باعث سربلندی ما شده بود.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در دولت به حوزه تعاملات اقتصادی با همسایگان به شدت اهمیت دادیم، ابراز کرد: در این دوره روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری را احیا کردیم که کار دشواری بود. با ترکمنستان و تاجیکستان دچار روابط گلایه آمیزی شده بودیم که تصور ترمیم و ارتقا آن خیلی سخت بود، اما در کمترین زمان اتفاق افتاد. رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان حدود ۹ سال بسته بود که آقای رئیسی موفق شد مجوز راه اندازی رایزنی فرهنگی ایران را از دولت این کشور بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در دولت سیزدهم فضای تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی ایران با کشورهای منطقه در بالاترین سطح قرار گرفته بود و شهید رئیسی نسبت به این مساله اهتمام جدی داشت.

وی با اشاره به نامگذاری یک روز در تقویم به نام دیپلماسی فرهنگی، گفت: دولت انقلابی شهید رئیسی که به تعبیر بلند رهبر انقلاب در همه حوزه‌ها کارآمد و جامع الاطراف بود، دیپلماسی را از حالت شعاری و وابسته به چند کشور خارج کرد و سطح تعاملات بین المللی جمهوری اسلامی را به بالاترین حد رساند.

اسماعیلی با بیان اینکه سال‌ها به ما القاء کرده بودند راه تعامل با دنیا از طریق غرب و آمریکا است، تصریح کرد: ما راه مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم. در شانگهای و بریکس وارد شدیم که کشورهای اعضای آن جمعیت زیادی از جهان را دربرمی‌گیرند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: باید بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلا در چرخه نمایش فیلم در چین حضور داشته باشیم. ۸۳ هزار سینما در این کشور وجود دارد. در توافق ۲۵ ساله ایران و چین یک بخش مهمی مربوط به این موضوع بود که در تعاملات فی مابین پیگیری شد. در روسیه یک پویانمایی به نمایش گذاشتیم که ۲.۵ میلیون دلار فروش داشت. این ظرفیت بالا در عین حال که مباحث فرهنگی دارد اقتصاد فرهنگ و هنر را ارتقا می‌دهد.

وی گفت: یکی از شعارهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جدید موضوع گسترش صادرات فرهنگی بود که برای این کار زحمات زیادی کشیده شده است. امیدواریم این ریل گذاری خوبی که شده ارتقا پیدا کند

اسماعیلی با بیان اینکه فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه جهش بزرگ قرار گرفته است، افزود: رایزنان فرهنگی کار همکاران ما در سایر بخش‌ها را هم انجام می‌دهند. این افتخار بزرگی است که نصیب ما شده است که همکاران ساعی و متخصص و انقلابی در این بخش در ارتقا کارها تلاش می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دولت شهید رئیسی مجموعه‌ای از توفیقات را در همه بخش‌ها را به نمایش گذاشت، افزود: دولت شهید رئیسی کارآمدی نظریه دینی را به اثبات گذاشت. در این نظریه هم عمران، آبادانی و پیشرفت و توسعه مادی و دنیوی اتفاق می‌افتد و هم بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه ایجاد می‌شود.

اسماعیلی در پایان گفت: حوزه فرهنگ از حوزه‌های افتخارآمیز دولت شهید رئیسی بوده است. این دولت دولتی کوتاه شد و خاتمه‌اش به شهادت رئیس جمهور عزیزمان ختم شد و ما جا از قافله دوستان عزیزمان جا ماندیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha